دستگاه منبت کاری کوچک

منبت کاری دستگاه CNC کوچک

برای خرید دستگاه CNC رومیزی با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۵۴۰۰۲۱۶۸

دستگاه CNC چیست؟

دستگاه CNC چیست؟ دستگاه سی ان سی در اصل از علم مکاترونیک ساخته شده است. مکاترونیک ترکیب دو علم الکترونیک و مکانیک هست که به اصطلاح مکاترونیک اسم برده می شود.

حالا علم مکاترونیک در سی ان سی چیست؟ اگر این علم را بشناسیم متوجه می شویم دستگاه cnc چیست.

ابتدا cnc را که مخفف Computerized Numerical Control است را توضیح می دهیم و بعد اجزای الکترونیکی و مکانیکی آن را به صورت مختصر شرح می دهیم. 

حالا این مخفف یعنی چه. اگر به صورت ساده بخواهیم توضیح بدهیم بدین معنی هست که یک کامپیوتر که محاسبات عددی انجام می دهد یک سازه مکانیکی را حرکت می دهد. به همان دقت که وجود دارد. یعنی اگر کامپیوتر یک عدد ۱۰ را به دستگاه سی ان سی بفرستد قطعا دستگاه سی ان سی ۱۰ میلی متر جا به جا می شود(فرض اینکه واحد میلی متر باشد). این معنای کلی و ساده دستگاه سی ان سی هست.

cnc منبت

چگونه می شود با دستگاه CNC منبت کاری کرد

برای اینکه مدل های سه بعدی و برجسته بتوانیم بر روی چوب یا فلز اجرا کنیم می بایست در ابتدا یک طرح سه بعدی داشته باشیم. منبت از این دسته می باشد. این که طرح سه بعدی را از کجا به دست بیاوریم، باید بگم یا باید به نرم افزارهای CAD یا ۳D آشنا باشیم یا می بایست از قالب های آماده که طراح ها آن را از قبل طراحی کرده اند استفاده کنیم. حالا بعد از اینکه این طرح سه بعدی را داشتیم می بایست با یکی از نرم افزار های طراحی CNC آن را برای دستگاهمان آماده کنیم. نرم افزارها از قبیل Powermill, Fusion, Artcam, Aspire و… است. در این نرم افزارها طرح سه بعدی را قابل تفهیم برای دستگاه CNC می کنیم. اینکه چطور این طرح را آماده کنیم شرکت ما این آموزش را آماده سازی و در کنار دستگاه هایمان ارایه می کند.

بعد از طرح ریزی برنامه برای گرفتن جی کد برای دستگاهمان می بایست این طرح سه بعدی را در دو مرحله اجرا کنیم. ۱. مرحله خشن کاری ۲. مرحله نهایی یا به اصطلاح Finish

یک طرح سه بعدی منبت از این دو مرحله باید بگذرد تا یک خروجی زیبا و کامل را داشته باشد. اینکه خشن کاری در مرحله اول چیست باید ساده بگویم طرح اولیه با یک فرز بزرگتر برای افزایش باربرداری و جلوه اولیه لازم است. این مرحله که طرح حدودی نقشه منبت را شکل می دهد می بایست به وسیله دستگاه CNC با یک فرز معمولا قطر ۶ میلی متر یا کمی کوچکتر اجرا شود. البته این قطر فرز بستگی به ابعاد کاریتان دارد. بعد از مرحله خشن کاری حالا نوبت مرحله Finish یا مرحله آخر می رسد. در این مرحله باید یک فرز منبت که حالت کونیک یا نوک تیز دارد بر روی دستگاه نصب شود و مرحله آخر را با دقت اجرا کند تا آن طرح اولیه که نامفهوم بوده با مرحله آخر دستگاه به صورت یک طرح نهایی و واضح با حرکت های نرم در عمق به وجود بیاید.

در کل یک طرح سه بعدی یا منبت با دستگاه CNC بسیار با دقت، زیبا و با جزییات اجرا می شود اما شما نیاز به مهارت و تجربه دارید و این تجربه به مرور زمان و به وسیله سعی و خطا و آموزش بدست می آید. تیم شرکت ما یعنی CNC98 سعی بر این دارد که آموزش و همراهی و خدمات کافی و لازم را به مشتریان بدهد تا بتوانند به سهولت و بدون مشکل با دستگاه CNC تولید شرکت ما کار کنند.

دستگاه CNC قالب سازی

ابزارهای مورد نیاز برای کار کردن با دستگاه

برای اینکه یک اجرای منبت خوب و مناسب داشته باشد باید این موارد را تهیه کنید

۱. دستگاه CNC

۲. چوب یا فلز یا جنس مورد نیاز

۳. گیره برای بستن کار

۴. فرز شیارزن یا مارپیچ برای مرحله خشن کاری

۵. فرز منبت

خرید دستگاه منبت کاری روی چوب

 چگونه دستگاه سی ان سی مورد نیاز منبت کاری است؟

دستگاه های CNC زیادی در بازار وجود دارند که بعضی از آنها برای کار منبت استفاده می شوند و بعضی از آن ها برای این کار بلا استفاده اند.

حالا باید چه ویژگی های داشته باشند

در کل باید به طور ساده بگویم مثلث قدرت، سرعت، دقت فاکتور مهم در دستگاه CNC است. اما این که چقدر یک دستگاه این سه عامل را باهم داشته باشد و به چه اندازه مکانیزم و نوع دستگاه مشخص می کند. اینکه مکانیزم دستگاه چگونه باشد رابطه مستقیم با قیمت دستگاه دارد. حتما دستگاه گران تر دقت بهتری دارد اما لزوما اینکه دستگاه گران قیمت کار سه بعدی و منبت را انجام می دهد نه اینطور نیست. امروزه دستگاه های کوچک، ارزان که به دستگاه های رومیزی معروفا جای دستگاه های بزرگ و گران را گرفته اند و با دقت مناسب می توانند کارهای مختلفی را اجرا کنند که منبت کاری یک از این کارها است. مکانزیم های تسمه تایمینگ (Belt)، دنده شانه ای و بال اسکرو به ترتیب قابلیت بهتری برای دقت دستگاه دارند. البته قیمت به همین شکل افزایش پیدا می کند. البته این را باید بگم که هر سه دستگاه به خوبی کارهای سه بعدی را انجام می دهند و قابل قبول هستند اما در مثلث قدرت، سرعت، دقت متفاوتند و همانطور که گفتم دستگای گران تر خروجی بهتری دارد.

دستگاه cnc چوب
Cnc رومیزی فلزات
CNC ارزان و کوچک کسب و کار خانگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش