راهنمای خرید دستگاه CNC

راهنمای خرید دستگاه CNC

راهنمای خرید دستگاه CNC

راهنمای خرید دستگاه CNC

در این مقاله سعی میکنیم اطلاعات مناسبی برای خرید دستگاه CNC بدهیم تا برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را در خرید دستگاه CNC داشته باشید ما سهمی در این انتخاب داشته باشیم.

در ابتدا بگویم فضای سودجویانه ای که بعضی از شرکت ها در فروش دستگاه CNC بوجود آوردن باعث ضرورت نوشتن این مقاله شده است. یک جمله کلید و بسیار مهم را ما گوشزد می کنیم تا در تمام مسیر انتخاب یک دستگاه آویزه گوشتان باشد.

” هیچ ارزانی بی دلیل نیست”

یا

“هنوز آنقدر پولدار نشدم که جنس ارزان بخرم”

برای اینکه یک دستگاه CNC با کیفیت و البته مناسب کسب و کار خودتان انتخاب کنید و در این هدف هزینه ای اضافه نکنید و به خوبی به هدفتان نایل شوید باید چند مورد مهم را در درستور کارتان بگذارید.

  1. مکانیزم های دستگاه
  2. کنترلر
  3. جنس و نوع ساخت بدنه
  4. قدرت اسپیندل و موتورها
  5. نرم افزار ها و پشتیبانی نرم افزاری
  6. ابعاد و وزن دستگاه
  7. مشخصات الکترونیکی
  8. خدمات پس از فروش و پشتیبانی

خب تک تک این موارد را به خوبی توضیح می دهیم تا یک راهنمای خرید دستگاه CNC ما توانسته باشیم به شما عزیزان ارایه داده باشیم.

۱- مکانیزم های دستگاه

منظور از مکانیزم دستگاه CNC یعنی اینکه دستگاهی که میخواهید تهیه کنید سیستم انتقال نیرو و سیستم حرکتی چگونه است. برای مثال دستگاه شما سیستم انتقال نیروی بال اسکرو (Ballscrew) و سیستم حرکتی ریل و واگن (Linear Guide) دارا است و یا دستگاهی دیگر سیستم انتقال نیرو تسمه تایمینگ (Belt) و سیستم حرکتی چرخ و بلبرینگ می باشد.
پس بسیار دقت کنید سیستم انتقال نیروی دستگاه CNC ای که می خواهید تهیه کنید چی مکانیزمی دارد و سیستم حرکتی نیز چگونه است. در همین مورد یعنی مکانیزم دستگاه بسیاری اطلاعات از دستگاه به دست می آید. از قبیل اینکه قیمت و دقت و قدرت و سرعت دستگاه.
مکانیزم بال اسکرو یک مکانیزم قدرتی و دقتی است و البته با قیمت بالاتر. اما مکانزیم تسمه و چرخ یک مکانیزم سرعتی و فاقد قدرت و البته ارزان قیمت. دستگاه هایی با مکانیزم دنده شانه ای و ریل و واگن نیز مکانیزم سرعتی و دقتی با قیمت نسبتا بالا اما نه چندان سرسام آور. همچنین مکانیزم های دیگر که مشخصات و اطلاعات بسیاری از دستگاه به دست ما می آید.
 

۲- کنترلر

یکی از مشخصات مهم دستگاه های CNC کنترلر Controller می باشد. زیرا مغز یک دستگاه CNC کنترلر آن می باشد که وظیفه پردازش حرکت های دستگاه را به عهده دارد، البته دقیق، با سرعت بالا و پایداری و عدم نویز پذیری!
قیمت کنترلر بسیار متفاوت است از کنترلر های بسیار ارزان در بازار موجود است تا کنترلر های بسیار گران. کنترلر هایی که سبک و کاربردهای محدودی دارند تا کنترلر هایی که بسیار پیچیده با ویژگی های بسیار زیاد. البته کنترلر را متناسب با بدنه و مشخصات مکانیکی انتخاب می کنند تا ویژگی های آن پای محدودیت های مکانیکی هدر نرود.
از کنترلرها می توان به Mach3، Radonix، Fanuc، Siemens و…. اشاره کرد که در بازار ایران بیشتر رواج دارند.
کنترلر از جهت اینکه باید رابط گرافیکی خوبی داشته باشد و اینکه قابلیت های نرم افزاری و کاربردی را دارا باشید نیز مورد اهمیت قرار میگیرد.

راهنمای خرید دستگاه CNC

Cnc رومیزی فلزات

دستگاه CNC مدل LD در ابعاد ۱۲۰*۸۰ سانتی متر کورس حرکتی

مشخصات کلی:

اسپیندل ۲.۲ کیلو وات ۲۴۰۰۰ دور آبخنک

سیستم انتقال نیرو بال اسکرو

تمام محورها ریل و واگن

کنترلر Mach3

گشتاور استپر موتور ۴۵ و ۳۵ کیلوگرم

دستگاه CNC مدل سبز LD در ابعاد ۴۰*۴۰ سانتی متر کورس حرکتی

برای استفاده:

فلزات نرم و رنگی (آلومینیوم، برنج، مس، طلا، نقره و….)

چوب طبیعی و مصنوعی

تفلون و پلیمر، پلاستیک، فیبر استخوانی

PCB بورد الکترونیکی

راهنمای خرید دستگاه CNC رومیزی

راهنمای خرید دستگاه CNC

۳- جنس نوع ساخت بدنه

جنس بدنه دستگاه CNC از چند منظور مورد اهمیت قرار میگیرد. زیرا هر بدنه ای ویژگی های مختلفی دارد. در ادامه به این مشخصه ها تمرکز میکنیم.
یک بدنه دستگاه CNC باید صلب و مقاوت دستگاه را تضمین کند. از این بابت که دستگاه در هنگام جا به جایی و حین کارکرد تکان یا لقی نداشته باشد. در قدم دوم بدنه یک دستگاه CNC باید سنگین باشد تا لرزش های احتمالی دستگاه در حین کار به کمترین حد خود برسد. برای مثلا دستگاه VMC وزنی حدودا ۲ تن تا ۵ تن را دارا هستند یا دستگاه ها CNC چوب صنعتی وزن یک تا دو تن را دارند. البته ابعاد دستگاه و کارکرد آن تعیین کننده وزن می باشند. در دستگاه های خانگی موضوع متفاوت است. زیرا وزن کم آنها اتفاقا نه اینکه نقطه ضعفشان است بلکه نقطه قوتشان نیز می باشد زیرا حمل و جا به جایی راحت و نیاز نداشتن به داشتن زیرساخت ها دستگاه سنگین می توانید کارکردهای خوبی از دستگاه داشته باشید.
دستگاه های CNC بدنه هایی از جنس چدن یا آهن و فولاد دارا هستند و البته دستگاه های سبک تر حتی بدنه های آلومینیومی سنگین.
پس حواستان باشد متناسب با کارکرد و محیط کارگاهی خود بدنه دستگاه را انتخاب و وزن آن را در نظر بگیرید زیرا یک بدنه دستگاه CNC وظیفه این را دارد که دستگاهی پایدار و محکم و با کمترین لرزش را در اختیارتان بگذارد حالا با این تفاسیر برای مثال یک دستگاه CNC رومیزی کوچک قطعا دستگاه سبکتری هستند مخصوصا اگر برای قطعات کم اهمیت تر مثل چوب استفاده بشوند اما برای تولید قطعه های آلومینیومی یا فلزی که دقت بالاتری دارند همین دستگاه CNC رومیزی سنگین تر و با بدنه سنگین تر ارایه می شود.
 

۴- قدرت اسپیندل و موتور ها

باید دقت بیشتری در انتخاب دستگاه CNC کرد تا بدانیم قدرت اسپیندل و موتورها چه اهمیتی برای کار ما دارد.
به طور ساده بگویم قدرت اسپیندل که با وات تعیین می شود برای تولید گشتاور بر سر فرز یا مته شما اهمیت دارد. این گشتاور برای بار برداری راحت تر و کم فشارتر بر روی فرز یا مته ها ضروری است. البته باید در نظر بگیرید که جنسی که میخواهید باربرداری چی هست. قطعا هر چه جنس سخت تری داشته باشید به طبع گشتاور بالاتری نیازمند هستید.
در بازار ایران انواع اقسام مختلقی اسپیندل با مشخصات مختلف وچود دارد. قدرت های چند صد واتی تا ده یازده کیلو واتی و حتی بیشتر.
البته فاکتور دیگری در اسپیندل مورد توجه است و آن سرعت اسپیندل است. سرعت اسپیندل مورد توجه است زیرا برای جنس ها مختلف این سرعت تعیین کننده است. برای جنس های سخت مثل فولاد و استیل و آهن سرعت های پایین در حدود زیر ده هزار دور بر دقیقه و برای جنس های نرم تر سرعت های بیشتر در حدود ۲۴ هزار دور بر دقیقه استفاده می شود.
مساله دوم قدرت موتورهای دستگاه CNC است. موتورها معمولا به سه دسته استپر موتور، ایزی سروو و سروو تقسیم می شوند. موتورهای دستگاه وظیفه پیشروی دستگاه ها را در محورها دارند. انتخاب اینکه موتورها چه دقتی داشته باشند نیز به وزن محورها و بدنه دارد و اینکه چقدر پیشروی در ماشینکاری نیازمند است.
معمولا در ماشین ها صنعتی سروو موتور استفاده می شود که قدرت و سرعت و دقت مناسبی دارد و البته فیدبک دارد که یک قطعه حلقه بسته شناخته می شود. قیمت سروو موتورها بسیار گران تر از استپر موتورها هستند. استپر ها در دستگاه کوچک و خانگی و کارگاهی استفاده وسیعی دارد و قیمت و کارکرد نسبتا مناسبی دارد.

۵- نرم افزار ها و پشتیبانی نرم افزاری

اینکه دستگاه CNC هماهنگ با فرمت های مختلف نرم افزار های دیگر باشد و بتواند G Code های خروجی دیگر نرم افزارها را اجرا کند یک مزیت بزرگ است. نرم افزار و هرآنچه که سیستم نرم افزاری دستگاه مربوط است باید از استانداردها پشتیبانی کند. کنترلر ها غیر عرف و کم آشنا و بیشتر در حد پروژه ها دانشجویی و محدود گزینه خوبی برای انتخاب یک دستگاه CNC نیستند
 

۶- ابعاد و وزن دستگاه

همانطور که در قبل گفتیم وزن و ابعاد دستگاه یک رابطه مستقیم وجود دارد. ابعاد دستگاه بستگی به کاربرد دستگاه CNC دارد. معمولا در کارهای چوبی که ورق های MDF یا مشابهاتش استفاده می شود دستگاه های بزرگ در حدود ۲ متر به بالا استفاده می شود و یا برای چوب های طبیعی که ابعاد بزرگی ندارند ابعاد دستگاه های معمولا کوچک و در حدود ۴۰ سانتی متر تا یک متر و بیست سانتی متر است. و در فلزات و… همچنین.
 

۷- مشخصات الکترونیکی

در راهنمای خرید دستگاه CNC باید این رو در نظر بگیریم که الکترونیک و کیفیت قطعات بسیار مهم است زیرا مشخص می کند که دستگاهتان چقدر پایداری کاری دارد.
این رو در نظر بگیرید که دستگاهتان مشغول کار بر روی انبوهی از تولیدات و کارهای حساس است و در این حین به یکباره دستگاهتان از کار بیافتد. خب در این لحظه ضرر بزرگی به کارتان زده می شود و لطمه بدی کسب و کارتان می خورد. حال این ایراد می تواند در یک مساله جزیی باشد که ناشی از خرابی در قطعات الکترونیکی دستگاه است.
برای جلوگیری از این اتفاقات حتما دقت کنید دستگاهتان از قطعات الکترونیکی استاندارد و برند های معتبر استفاده شده باشد. همچنین از محافظ های دستگاه که از اتفاقات ناگهانی جلوگیری می کند باخبر شوید.

۸- خدمات پس از فروش و پشتیبانی

شاید به اهمیت این مورد پی نبرده باشید. خریدن هر وسیله و دستگاهی مستلزم پشتیبانی و داشتن خدمات پس از فروش است و همچنین ارایه خدمات به روز و سریع و مقرون به صرفه از سوی تولید کننده و یا ارایه کننده آن دستگاه. یک دستگاه CNC هم از این قاعده مستثنا نیست ولو اینکه یک دستگاه CNC دستگاه پیچیده و حساسی است و نیاز به تخصص و سرویس دهی مجرب و دقیق می باشد.
باز هم مثالی میزنم فکر کنید دستگاهی CNC گرانی تهیه کرده اید و در بدو شروع به کار مشکلی برای دستگاه افتاده است. حل این مشکل از سوی شرکت ارایه کننده به سختی یا حتی غیر ممکن شده است. حال تکلیف شما با دستگاه چه هست؟! هم هزینه کردید دستگاه خریداری نموده اید و هم دستگاه تان بلا استفاده است و حتی نمی توانید آن را بفروشید و دستگاه دیگر تهیه کنید. برای همین دقت کنید دستگاه تان به خوبی از سوی شرکت تولید کننده یا پشتیبان حمایت و پشتیبانی شود.
زیرا دستگاه CNC به دلیل حساسیت و قطعات گرانی که در آن استفاده شده است نیاز به سرویس های دوره ای و پشتیبانی مکانیکی و نرم افزاری دارد.
راهنمای دستگاه CNC
 
 

سخن پایانی

در آخر دقت کنید برای اینکه یک دستگاه CNC خریداری کنید جوانب را بسنجید از جمله 

دستگاه برای ماشینکاری و کار بر روی چه جنسی میخواهید؟

فضای لازم برای استفاده از دستگاه چقدر دارید و قطعه تولیدیتان چه ابعادی دارد؟

وزن دستگاه و حمل و نقل آیا می تواند به خوبی و ایمن باشد؟

سرعت دستگاه، قدرت، دقت در چه حدی برای کارتان مورد نیاز است؟

چقدر هزینه می توانید بکنید؟

باید دقت بسیار کنید که دستگاهی که تهیه می کنید از شرکت و ارایه کننده معتبر باشد که چند سال در این حوزه فعالیت وسیعی داشته اند. قیمت ارزان و هجوه تبلیغاتی معمولا از انتخاب درست یک دستگاه CNC جلوگیری می کنند.

شرکت ما CNC98 تولید کننده انواع دستگاه CNC ارایه دستگاه با کیفیت و به روز و ارایه پشتیبانی و خدمات مناسب می تواند شما عزیزان را در این عرصه همراهی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش